Jakie są przyczyny niesprawności ręki?
Obniżone napięcie mięśniowe
Dzieci charakteryzują się nieprawidłową postawą ciała (tendencja do garbienia się), obniżoną siłą mięśniową, większą męczliwością w trakcie wykonywanych prac.
Problemy z planowaniem ruchowym
Dzieci mające trudności z praksją często sprawiają wrażenie niezgrabnych ruchowo, potykają się, nie potrafią skakać, mają problem z rzucaniem piłki oraz samoobsługą.
Zakłócenia koordynacji wzrokowo – ruchowej
(w czasie wykonywania czynności bez kontroli wzroku)
Dzieci będą wykazywać duże trudności w zakresie czynności, które wykonywane są bez kontroli wzroku. Wzrok daje większą kontrolę nad ruchami rąk, poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności.
Szybkość ruchów rąk niedostosowana do wykonywanej czynności
Zwykle wszelkie czynności wykonywane są przez dziecko powoli, wraz ze zwiększeniem szybkości ruchy stają się mniej precyzyjne.
Występowanie współruchów
Współruchy, to dodatkowe ruchy, zwykle języka i warg, towarzyszące ruchom rąk, np. wysuwanie języka, zaciskanie lewej ręki w czasie, gdy prawa pisze.
Unikanie czynności manualnych
Dzieci przejawiają często niechęć do malowania, pisania, wycinania ale zanim jeszcze podejmą naukę w szkole unikają samodzielnego ubierania się, jedzenia, posługiwania się narzędziami.
Obniżona motywacja
dzieci w miarę upływu czasu są bardziej świadome swoich trudności, dlatego przejawiają tendencję ucieczkowe wobec czynności angażujących pracę rąk, czują się gorsze, mają obniżoną motywację.
Nieprawidłowy chwyt pisarski
Sposobem na rozwijanie sprawności rąk u dzieci są systematycznie prowadzone ćwiczenia w trakcie zajęć terapeutycznych, w przedszkolach i szkołach w czasie zajęć gimnastycznych i w warunkach domowych.